Sellel nädalal läbi töötatud Rick
Falkvinge ja Christian Engströmi raamatu “The Case for
Copyright Reform” teises peatükis pakutud lahendused autoriõiguste
reformimiseks on minu meelest igati õigustatud. Me kõik, kes me tänasel päeval
avalikus internetiruumis tegutseme ja töötame mõistame, et tänasel moel me enam
jätkata ei saaks. Olen enam kui kindel, et enamik meist ei ole valmis ning ei soovi
oma privaatsusest loobuda ja seetõttu tuleb seadusandlust uuendada. Antud moel jätkates oleme me kõik, vähemal või suuremal
määral, seaduse silmis justkui illegaalid.
Meenutades, kuidas pärast 2001.
aastat on suurenenud internetipõhiste teenuste, näiteks voogvideo tähtsus, näib
loogiline, et üks digitaalse ühtse turu peamisi eesmärke peaks olema
territoriaalsete piirangute kaotamine ja teenuste juurdepääsetavuse toetamine.
Sellist progressi võib pidada digitaalse ühtse turu lahutamatuks ja seesmiselt
tingitud koostisosaks ning see on tähtis samm ettevõtete uuenduslikkuse ja
konkurentsivõime toetamisel. Uusimat tehnoloogilist arengut on seostatud loometegevuse tõusuga, kuid teoste autorite tasu sõltub aina rohkem nende positsioonist läbirääkimistel internetiteenuse pakkujate või muude vahendajatega, kes aitavad nende teoseid avalikkuse ette tuua. Seetõttu on vajalik
välja töötada õiguslik kontekst, mis parandaks autorite seisundit lepingulistes
suhetes. Samuti on tähtis paika panna konkurentsi soodustavad meetmed, nagu
interneti neutraalsus ja avatud vormingu eelistamine, et vähendada
konkureerivate teenusepakkujate tegevuse alustamise takistusi ja vältida
monopolide tekkimist. Seega olen nõus autorite poolt pakutud lahendusega vähendada autoriõigusi 20 aasta peale ning samuti ka registratsiooni 5-aastase uuendusega. Interneti laialdane levik maailmas
on viinud olukorrani, kus peaaegu igaühe tegevus on seotud autoriõigusega.
Seega on autoriõigusel enamiku kodanike elus tähtis koht ja seda õigusvaldkonda
tuleks kindlasti uuendada, et see vastaks kõigi kasutajarühmade vajadustele. Selleks on
vaja uuesti tasakaalustada õiguse omajate huvid ja tavainimeste võimalused
tegevuseks, mis on nende sotsiaalse, kultuurilise ja majandusliku elu jaoks
vajalik, kuid mis jäi mineviku tehnoloogilises keskkonnas autoriõiguse
kohaldamisalast välja.
Asjakohane näide sellisest
kohandamisvajadusest on küsimus, kas ja kuidas tuleks kaitsta arhitektuuri
avalikus ruumis. Minevikus piirati seadusega arhitektuuri kaubanduslikku
ekspluateerimist postkaartide masstootmise näol. See ei puudutanud tavalist
puhkajat, kelle tehtud fotosid nägi tõenäoliselt vaid väike lähikondsete ring.
Tänapäeval võib aga iga inimene luua digikujutise, selle internetti üles
laadida ja võib-olla täiesti teadmatult kõigile maailma internetikasutajatele
kättesaadavaks teha. Arvestades, et kirjeldatud viisil tegutsevad miljonid
inimesed, on selge, et autoriõigus saab praktiline ja õiglane olla
ainult siis, kui avalike hoonete ja skulptuuride kujutised autoriõiguse kaitse
alt välja jäetakse, et mitte panna igapäevast internetitegevust liiga suure
surve alla.
Tänapäevane seadusandlus ei
kajasta ka meedia tehnoloogilist ühtesulandumist, mis on põhjalikult muutnud
seda, kuidas kasutajad loovad, tarbivad ja suhtlevad. Samas on see muutus
tekitanud vajaduse sõnastada autoriõiguse erandid tehnoloogiliselt
neutraalsemalt ja tulevikukindlamalt. Aina sagedamini kasutatakse tsiteerimisel
audiovisuaalset materjali, näiteks tava illustreerida mõtteavaldusi või meeleolusid
animeeritud gif-kujutiste abil, mis kujutavad endast minikatkendeid
populaarsetest filmidest, telesarjadest või spordivõistlustest.
Kuna internet on võimas platvorm, kus igaüks kes vähegi soovib ja piisavalt tahab, suudab midagi ägedat korda saata siis usun siiralt, et iga vähegi loovam loomeinimene leiab endale sealt ka võimaluse kuidas raha teenida.
Sharing is caring!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar